Dle statistik počet dopravních nehod neklesá, ba naopak. S každou autonehodou dochází k poškození zdraví či majetku jak viníka nehody, tak její oběti. Škody jsou pak dle zákona hrazeny z povinného ručení toho, kdo nehodu způsobil. Jak se liší ceny jednotlivých pojistek a jak neplatit více, než je nutné?
Jak z názvu vyplývá, povinné ručení je něco, bez čeho se neobejde žádný provozovatel motorového vozidla na silničních komunikacích. Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti za škodu chrání především oběť autonehody. Pokud dojde k újmě na majetku či zdraví, bude oběť odškodněna právě z povinného ručení viníka nehody.
Nestane se tak, že by oběť nedostala žádnou náhradu škody, pokud by viník nehody prohlásil, že prostředky na nápravu poškození nemá. Proto je každé auto přihlášené v registru silničních vozidel povinno mít uzavřenou zákonnou pojistku.
Pokud majitel či provozovatel vozidla takové pojištění sjednané nemá, není oprávněn svůj vůz řídit, používat nebo jej ani nechat zaparkovaný na veřejném parkovišti či prostranství.
Dojde-li k autonehodě nepojištěného auta, hradí škody fond České kanceláře pojistitelů, která je posléze oprávněna výdaje na viníkovi nehody soudně vymáhat.
Povinné ručení, stejně jako jakákoliv jiná pojistka, však není zadarmo a mnoho motoristů zneužívá situace. Argumentují tím, proč by měli platit tisíce ročně, když svoje auto používají jen na vesnici, kde za celý den mihne jen hrstka vozidel.
Povinné ručení musí mít uzavřeno každé, i nepojízdné auto, pokud není vyřazeno z registru silničních vozidel.
Stejně tak se mnoho řidičů snaží co nejvíce na povinném ručení ušetřit. Záměrně vybírají jen ty nejnižší krycí limity, nesjednávají si žádná doplňková připojištění, častokrát zcela opomíjejí také havarijní pojištění, které chrání především jejich vlastní dopravní prostředek.
Nejlevnější havarijní pojištění lze přitom nalézt jen za několik stokorun měsíčně. V balíčku s povinným ručením vyjdou obě pojistky ještě výhodněji. Srovnávač povinného ručení se stal populárním nástrojem, jak rychle a pohodlně vyhledat co nejvýhodnější pojištění.
Lidé čím dál více využívají služeb méně známých pojišťoven, které v rámci konkurenčního boje nasazují sazby povinného ručení a havarijního pojištění velmi nízko.
U starších vozů jsou připojištění vítaná.
Oproti tomu druhá polovina řidičů, která pojištění nepodceňuje a vyžaduje ty nejlepší služby, neváhá investovat i do nadstandardních pojistek typu GAP (pojištění kryje rozdíl mezi pořizovací a obecnou cenou vozidla v době pojistné události) nebo takové pojistky, které kryjí nepředvídatelné vnitřní mechanické nebo elektrické poruchy pojištěného vozidla.
Na tato připojištění se specializuje pojišťovna Colonnade. Colonnade recenze hovoří ve prospěch pojišťovny a větší polovina zákazníků si její služby chválí.
Povinné ručení u ojetého auta
Jak je to s povinným ručením při prodeji auta? Kdo platí pojistku – původní, či nový majitel? Realita je taková, že v okamžiku podpisu kupní smlouvy může bývalý vlastník vozu zajít do své pojišťovny a pojistku s okamžitou platností vypovědět.
Nový majitel musí uzavřít své vlastní povinné ručení, a to ještě před tím, než s vozem odjede a než dojde k přepisu vozu v registru silničních vozidel. Formulář na přepis auta je jedním z dokumentů potřebných k tomuto úkonu.
Pro bezproblémový přepis auta jsou dále potřeba občanské průkazy, malý a velký technický průkaz, kupní smlouva, zelená karta jako doklad o platném povinném ručení, úhrada administrativního poplatku a evidenční kontrola prodávaného auta na STK. Přepis auta probíhá na počkání.