Home Zprávy Kulaté zdraví – římský hrách aneb cizrna

Kulaté zdraví – římský hrách aneb cizrna

by Filípek Dr

Cizrna je bezvadná luštěnina s mnoha zdravotními bonusy. Má jemně oříškovou chuť a žlutou či žlutohnědou barvu. Obsahuje mnoho látek pro lidský organismus důležitých a mimo to má skvělé nutriční hodnoty, tudíž se hodí i do diet – nízkokalorická, bezlepková, cholesterolová, dieta s vyšším obsahem vlákniny a další.

Mimo vlákniny, vitamínů a minerálů v ní najdeme i vysoký obsah sacharidů a bílkovin. V kuchyni má pestré využití. Většina z nás si ve spojení s cizrnou ihned vybaví pokrm zvaný „hummus“.

Co s cizrnou v kuchyni?

Cizrna se dá vařit, smažit, pražit, fermentovat. Výborná je i do salátů, polévek. V kuchyni je ji při úpravě potřeba nejdříve namočit, ostatně jako i další luštěniny. Namočená by měla být alespoň 8 hodin, ale lepší je nechat ji i dva dny až naklíčí. Naklíčením totiž v zrnech ožijí enzymatické procesy a má lepší stravitelnost i chuť. Namáčením se nejenže zkrátí doba vaření, ale cizrna tak ztratí i většinu látek způsobující nadýmání.

Jak zamezit nadýmání?

Pokud by vás i tak ještě trápilo nadýmání, sloupněte z uvařené cizrny slupku. Jde to docela rychle. Stačí slít přes sítko a pročistit holýma rukama. Slupka se sama odloupne. Pokud budete cizrnu nechávat naklíčit, vyměňte ji alespoň jednou vodu. Pokud se vám nechce cizrnu namáčet a vařit, kupte si jednoduše konzervovanou cizrnu, kde dokonce využijete nejen samotnou cizrnu, ale i nálev. Z něj se vyrábí pěna podobná sněhu z vaječných bílků – říká se ji aquafaba a dají se z ní vyrobit vynikající dezerty, pusinky a jiné dobroty.

Inspirace co vše z cizrny

Z cizrny si můžete připravit vynikající krémovou polévku, cizrnové karbanátky, cizrnu na kari se zeleninou, pomazánku nebo opečenou kořeněnou cizrnu, která je výtečnou a zdravější alternativou za brambůrky. U televize pak můžete křoupat opečené kuličky cizrny. Jak na to?

Zapněte troubu, aby se rozehřála a slijte zatím konzervovanou cizrnu a chvíli nechte okapat. Do misky dejte libovolné koření, které vám chutná. Může to být grilovací koření, kari, uzená paprika, sůl, pepř, česnek…k směsi koření přidejte lžíci oleje a v této směsi pak obalte okapanou cizrnu. Plech vystelte pečicím papírem, vložte kořeněnou cizrnu a upečte asi 15 minut. Mezi pečením nezapomínejte cizrnu promíchat.

You may also like

Leave a Comment